Bel ons op: 06-36141893
Bel ons op: 06-36141893
Genesis is het premium merk van de Hyundai Groep, en is dus wat Lexus voor Toyota is, en Infiniti voor Nissan. Nissan probeerde het met Infiniti tevergeefs in Europa, Toyota heeft met Lexus meer succes. Of Genesis ook voet aan de grond zal krijgen, zal de toekomst uitwijzen.
Het premium merk van de Hyundai Groep heeft in ieder geval verregaande plannen om ook de Europese mark op te gaan. Dat gaat nog dit jaar gebeuren. Waarschijnlijk al tegen de zomer. Genesis introduceert in Europa dan onder anderen een nieuw, interessant model. Het Koreaanse automerk bevestigt namelijk dat de nieuwe GV60 vanaf dit jaar ook in Europa verkrijgbaar zal zijn. Geïnteresseerden kun binnenkort al een pre-order plaatsen voor de Genesis GV60.
Deze elektrische SUV cross-over is gebouwd op het E-GMP-platform van de Hyundai Groep. Dit platform vormt ook de basis voor de recente, bijzonder succesvolle Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. Het is niet direct een opvallende auto, de Genesis GV60, maar dankzij de geavanceerde technologie waarover hij dankzij dit moderne platform beschikt, kan hij zich wel direct van een aantal concurrenten onderscheiden. Het Koreaanse premiummerk onthulde het de GV60 vorig jaar al min of meer maar bevestigt nu dat de GV60 deze zomer in Europa zal worden gelanceerd. Ook gaf Genesis de specificaties voor de Europese versies van de GV60 vrij.
Na de introductie van de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6 vorig jaar brengt dit het aantal modellen dat op basis van het E-GMP-platform te koop is op drie. Terwijl de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 alom geprezen werden voor hun unieke styling, waren de meningen na de eerste digitale onthulling van de Genesis GV60 afgelopen zomer nogal verdeeld. Het limoengroene kleurenschema was natuurlijk ook iets wat niet iedereen weet te waarderen.
Net als de Hyundai Ioniq 5 lijkt ook de Genesis GV60 op de foto’s helemaal niet zo groot. Het lijkt een compacte hatchback. Maar de GV60 is in werkelijkheid slechts 8 cm korter dan de best wel forse GV70. Bovendien heeft de GV60 een langere wielbasis, met wielen die dicht bij de hoeken zijn geplaatst en extreem korte overhangen. Deze GV60 staat op 20 en 21 inch wielen, wat misschien een iets betere indi met een radicaal complex ontwerp, en het is onwaarschijnlijk dat iets kleiner dan 20 inch zal worden aangeboden in de VS.
De Genesis GV60 heeft een lengte van 4,52 meter. Hij is 1,89 meter breed en 1,58 meter hoog. De kofferbak meet 432 liter en onder de motorkap bevindt zich een frunk. Die frunk is bij de versies met vierwielaandrijving slechts 20 liter groot, wat altijd nog ruim voldoende is voor de laadkabel. De andere modellen hebben een frunk van 53 liter.
Volgens de recente aankondiging zal de GV60 bij de lancering verkrijgbaar zijn in drie (aandrijf)varianten. De Premium heeft achterwielaandrijving en een vermogen van 168 kW. De Sport heeft achterin een 160kW elektromotor, de vooras wordt aangedreven door een 74kW motor. Ook de Sport Premium vierwielaandrijving, maar heeft op beide assen een 160 kW elektromotor. Bovendien heeft de Sport Premium een unieke Drift Mode. Liefhebbers zullen ook de Boost Mode, die de Sport Premium gedurende 10 seconden een extra boost van 20kW + 20kW geeft, weten te waarderen.
Met het 77,4 kWh accupakket bedraagt de geschatte WLTP-actieradius 517 kilometer. Aan de normale AC-laadpaal gaat het laden met 11 kW, aan de DC-snellader haalt hij dankzij het 800 volt-systeem een laadsnelheid van maximaal 350 kW. Hiermee kan men het accupakket in 18 minuten opladen van 10 tot 80 procent. De Genesis GV60 zal (net als de Kia en Hyundai) ook een V2L-functie krijgen waarmee hij ook als mobiele energiebron voor andere elektrische apparaten of auto’s kan fungeren. In tegenstelling tot de modellen van Hyundai en Kia zal de Genesis GV60 ook geschikt zijn voor draadloos (inductief) laden.
Het interieur van de Genesis GV60 moet naar verluidt bijzonder veel ruimte, comfort en luxe bieden. Daarnaast heeft zo’n premium auto uiteraard ook nogal wat digitale functies en connectiviteit te bieden. Zo heeft hij een 12,3-inch infotainmentscherm en een dock voor het draadloos opladen van voor smartphones. Natuurlijk biedt de software van de GV60 de mogelijkheid voor “over-the-air” software-updates (OTA) en diverse moderne rijhulpsystemen. Maar de nieuwe GV60 onderscheidt zich ook door diverse eigenzinnige functies, waaronder sensoren voor gezichtsherkenning in de deuren en het bijzondere bedieningspookje voor het infotainmentsysteem op de middenconsole.
Auteur: Bas van de Weerd